VITAMIN MAMA DANISH: Disember 2014

27 Disember 2014

JOM DETOKS DENGAN SHAKLEE

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia..

Kali ni saya nak share produk detoks yang shaklee tawarkan kepada anda di luar sana..



Kenapa perlu Detox?

Jom baca petikan info saya ambil dari blog mamafaiz..(saya copy terus kat sini ye)..hihi

"Rugi telan supplement banyak2 kalau anda tak detoks terlebih dahulu.

KALAU TAK DETOKS, sia-sia je kita semua  telan VITAMIN CANTIK banyak-banyak setiap hari, sebab detoks ini sebenarnya  membantu badan kita MENYERAP NUTRIEN pada tahap OPTIMUM.

Bila usus dah bersih, maka vitamin2 yang anda makan untuk cantik berseri mulus gebus tu semua akan diserap pada kadar optimum. Best kan?

Saya kongsi info ini sebab saya percaya ramai yang nak kesan yang best bila makan suplemen untuk cantik , untuk slim or untuk apa-apa pun tapi mereka terlupa mereka perlu detoks terlebih dahulu. Barulah kesannya best.

" Korang tahu tak kalau jerawat tumbuh sekitar bawah dagu, maksudnya ada masalah berkaitan perut (digestion).

Maksudnya banyak toksin gak sebab tu stress,kurang tidur, letih terlampau.

Semua punca dari toksin yang banyak dan sebab tu jerawat pun muncul kat dagu. Ini fakta yer bukan saya saja- saja reka.

Nak ambil apa untuk detoks?

Detoks terbaik, setiap hari anda perlu ambil 10biji Alfalfa, 3biji DTX dan 2biji Garlic. Kalau ada Vivix lagi bagus, add on 1-2 sudu besar Vivix sebelum tidur. Dan pastikan anda minum air putih dengan banyak setiap hari.


Jom Detoks Dengan Shaklee!!


Ada 3 produk yang di tawarkan iaitu Alfalfa,  herblax dan Dtx.

1. ALFALFA COMPLEX



Mencuci darah, hati dan usus. 
Alfalfa ini sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan tubuh badan yang berasid,menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.

2. HERBLAX


Mencuci perut dan usus - Membersihkan najis yang tersekat dan meransang usus untuk mempercepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersimpan lama atau tersekat. Sangat disyorkan pada mereka yang
sembelit..

3.DTX Complex

sumber:sihatgojes

Mencuci hati dan membina semula hati yang semakin rosak. Salah satu penyingkir toxin pada hati yang paling baik di pasaran. Hati merupakan kilang industri pemprosesan dalam tubuh manusia yang menyaring semua air dan darah yang masuk ke tubuh badan. 

Hati juga merupakan satu-satunya organ yang berupaya baik dan membina semula sistemnya. 

DTX juga membantu melindungi hati, menggalakkan pertumbuhan sel hati dan memperbaiki fungsi hati.

Kajian menunjukkan bahawa kandungan utama di dalam DTX Complex Shaklee; ekstrak biji benih pokok susu tisel menyokong keupayaan badan menghasilkan protein bagi membantu menjana semula sel-sel hati. Amat penting untuk  merawat hati dengan DTX untuk memastikan sistem badan dapat berjalan dengan lancar.


Pilihan saya??


Semestinya alfalfa Shaklee. Sesuai untuk ibu menyusu macam saya..confirm membuang hari2. .hihi..bukan setakat susu banyak,  tetapi perut buncit tak buncit lagi..wow!! ! Best kan??

Suami saya?

Herblax sangat2 membantu masalah sembelitnya..ye la..berak pun seminggu sekali..macam mana la nak kurus.. hahaha..perut pun buncit ja.


Nak Cuba??


Hubungi saya untuk sebarang konsultansi percuma..



COD Area: Kupang - Baling - Tawar 
Call/Whatsapp/Sms : 013-5074833
Facebook: Nisak Abu Hasan

26 Disember 2014

7 TIP LINDUNGI TULANG DARIPADA OSTEOPOROSIS



Apa itu Osteoporosis?

Ia adalah penyakit tulang di mana tulang menjadi lemah atau rapuh dan lebih mudah untuk retak atau patah jika mengalami sebarang kemalangan.

Ia juga dikenali sebagai penyakit senyap (silent disease)  kerana tidak mempunyai sebarang simptom sehinggalah berlaku sebarang keretakan pada tulang.


Siapa lebih berisiko?

Wanita lebih kerap dilaporkan mengalami penyakit osteoporosis dengan nisbah 1 daripada 4 lelaki.

Faktor Osteoporosis

Terdapat beberapa faktor yang tidak dapat diubah iaitu genetik, jantina, umur dan bangsa.

Mereka yang paling berisiko mendapat osteoporosis adalah mereka yang berumur lebih 50 tahun (wanita khususnya), mereka yang mempunyai berat badan yang rendah, merokok, mempunyai tabiat minum alkohol yang berlebihan dan mereka yang mempunyai srjarah patah tulang.

Terdapat juga beberapa keadaan kesihatan yang berisiko mendapat osteoporosis termasuk rheumatoid arthritis,  hipertiroid dan penyakit paratiroid.

2 Cara Melindungi Tulang Kita dan Mengurangkan Risiko Osteoporosis

Melalui:
-  pemakanan
-  senaman

Kajian yang dilakukan oleh Universiti Putra Malaysia (UPM) pada tahun 2008 mendapati bahawa kadar pengambilan kalsium di kalangan rakyat Malaysia adalah di bawah 50 peratus daripada saranan pengambilan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia 2005

3 elemen penting dalam pemakanan untuk mendapatkan tulang yang kuat iaitu ; kalsium, protein dan Vitamin D.

Sebahagian besar tulang terbina daripada protein (kolagen) dan diikat bersama kalsium dan mineral yang lain.

Vitamin D diperlukan untuk membantu penyerapan kalsium ke dalam tulang untuk mendapatkan tulang yang lebih kuat.


7 Tip Untuk Melindungi Tulang Daripada Osteoporosis


1) Dapatkan kalsium yang cukup setiap hari

Tulang diperbuat daripada kalsium. Cara terbaik untuk mencegah osteoporosis adalah dengan mendapatkan kalsium yang cukup dalam diet anda pada setiap hari. Anda boleh mendapatkannya melalui makanan atau minuman atau pil kalsium untuk melihat jenis yang terbaik untuk anda.



2) Dapatkan Vitamin D yang cukup setiap hari

Mendapatkan vitamin D yang cukup akan membantu anda menyerap kalsium yang mencukupi.  Anda boleh mendapatkan vitamin D melalui cahaya matahari dan makanan.  Anda perlu 10 hingga 15 minit cahaya matahari pada tangan,  lengan dan muka,  2 hingga 3 kali seminggu untuk mendapatkan cukup vitamin D.
Jumlah masa bergantung kepada berapa sensitif kulit anda kepada cahaya, penggunaan perlindung matahari,  warna kulit dan pencemaran.

Golongan warga emas yang tidak boleh bergerak, kurang pendedahan dengan aktiviti luar dan pengambilan makanan yang tidak seimbang disarankan untuk mendapatkan vitamin D dengan memakan makanan yang mengandungi vitamin D atau pil vitamin.




3) Makan makanan yang sihat

Nutrien lain seperti vitamin A,  vitamin C,  magnesium dan Zinc,  serta protein juga berperanan dalam membantu membina tulang yang kuat. Nutrien yang berkhasiat ini bukan sahaja boleh didapati dari susu tetapi juga daripada daging tanpa lemak, ikan,  sayur-sayuran berdaun hijau dan oren serta buah-buahan daripada pelbagai warna.



4) Bergerak

Menjadi aktif dapat membantu tulang anda dengan:
   - melambatkan proses kerapuhan tulang
   - meningkatkan kekuatan otot
   - membantu keseimbangan badan anda

Melakukan aktiviti fizikal yang menanggung berat (weight-bearing), iaitu apa-apa aktiviti di mana badan anda menentang graviti.

Contoh perkara yang boleh anda lakukan: berjalan, menari, berlari, memanjat tangga, berkebun, melakukan yoga atau tai chi, berjoging, mendaki, bermain tenis atau mengangkat berat.

Kajian membuktikan wanita yang berjalan kaki sekurang - kurangnya 4 jam seminggu akan mengurangkan risiko mengalami keretakan pinggul sebanyak 40 peratus.





5) Berhenti mengambil alkohol dan merokok

Pengambilan alkohol akan menghalang penyerapan kalsium di dalam badan manakala merokok merosakkan tulang dan merendahkan kandungan hormon estrogen dalam badan.  Estrogen adalah hormon yang diperlukan untuk membantu melambatkan proses pereputan tulang.




6) Kurangkan pengambilan kafein

Buang ketagihan anda terhadap minuman berkafein. Ini kerana kafein akan menghalang penyerapan kalsium ke dalam badan anda. Usah terpedaya dengan sebarang produk minuman kafein yang menyatakan kandungannya tinggi kalsium!




7) Pastikan rumah anda selamat

Kurangkan risiko daripada terjatuh dengan menjadikan keadaan rumah selamat dan
selesa. Contohnya,  menggunakan lapik getah di bilik air untuk mengelakkan kelicinan.


Sumber: ANIS, OCT 2013


25 Disember 2014

10 SEBAB KENAPA PERLU DETOKS?

Anda pernah detoks??? Tahu tak apa yang di maksudkan dengan detoks? 

Detoksifikasi merupakan satu proses secara psikologi dan perubatan untruk mencuci toksid dalam mikroorganisma hidup, termasuklah tubuh badan manusia.
Dari segi perubatan, ia bermakna proses mengeluarkan bendasing dalam badan yang boleh menyebabkan perubahan tidak baik yang berlaku pada tubuh seseorang. 
Proses detoksifikasi membantu mengeluarkan toxin, memberikan khasiat dan nutrisi untuk tubuh, dan membantu mengelakkan dari jangkitan kuman serta meningkatkan keupayaan tubuh badan untuk mengekalkan kesihatan. 




Kenapa perlu Detox?

1 . Keluarkan toxin

Kehidupan kita zaman kini banyak terdedah kepada toxin seperti bahan kimia, pengawet dalam makanan dan pencemaran air serta udara. Toxin ini tersimpan dalam tisu-tisu badan dan setiap sel, termasuk OTAK!.. errkkk. Patutlah kulit makin kusam & kasar.. 

2. Mengelakkan penyakit kronik

Toxin dan pencemaran merupakan punca utama berlakunya berbagai penyakit kronik seperti kanser, masalah otak, jantung, strok dan sebagainya. Setiap hari kita terdedah kepada berbagai toxin dan menyebabkan berlakunya kerosakan dan perubahan pada proses pembahagian sel. Detoksikifasi membantu melancarkan semula sistem badan untuk mengelakkan sebarang jangkitan dan mencegah penyakit..

3. Menguatkan sistem imun

Semakin banyak pencemaran dan toxin dalam badan, sistem imun kita akan semakin lemah. Detoks secara kerap dapat memperbaiki semula tahap kekuatan sistem imun dan mengawal jangkitan.

4. Mengurangkan berat badan

Toxin menyebabkan keupayaan untuk badan membakar lemak semakin berkurangan. Ini seterusnya akan menyebabkan berat badan mudah bertambah dan mula mengundang berbagai penyakit seperti diabetes, masalah jantung dan darah tinggi. Detoksifikasi membantu mengurangkan toxin dalam sel lemak dan meningkatkan metabolisma tubuh badan.



5. Melambatkan kesan penuaan

Detoksifikasi akan menghalang radical bebas dan berbagai logam  dan toxin dari merosakkan sel-sel tubuh. Ia juga meningkatkan keupayaan tubuh badan untuk menyerap nutrien, antioksida dan vitamin yang dapat membantu melawan oksidasi pada sel.

6. Meningkatkan kualiti hidup

Tubuh kita semakin hari semakin stress dan rosak akibat berbagai toxin dan pencemaran yang . Buktinya kesihatan kita seringkali terganggu seperti mengalami masalah sakit-sakit sendi, sakit kepala, masalah penghadaman, sukar tidur dan keletihan. Detoksifikasi akan membantu mengurangkan tekanan pada tubuh badan dan juga kembali menguatkan memori kita.

7. Tingkatkan tenaga

Detoksifikasi akan meningkatkan semula tahap tenaga kerana pencemaran dan logam yang meingkatkan stress tubuh semakin berkurangan. Kita akan berasa lebih semangat secara mental, fizikal dan mampu mengawal emosi dengan baik. Masalah tidur juga semakin berkurangan serta tidak perlukan tidur yang lama untukl kembali bertenaga..  

8. Membaiki tahap kesihatan kulit

Pemakanan dan keadaan persekitaran merupakan faktor penting dalam menjaga kesihatan kulit dari dalam. Detoksifikasi akan membantu menyerikan kulit, mengurangkan masalah jerawat di samping menguatkan kuku dan rambut..



9. Menyihatkan minda dan emosi

Apabila sistem tubuh badan berjalan dengan lancar, perubahan emosi dan mental akan bertambah baik. Kita dapat menjalankan tugas dengan lebih waras, mudah berbincang dan dapat mengawal perasaan dengan baik serta mampu menganalisa sesuatu dengan tangkas.

10. Memperbetulkan semula sistem tubuh

Sistem pencernaan, saraf dan hormon saling berkaitan dalam mengekalkan tahap kesihatan tubuh. Namun, apabila toxin menganggu sistem tersebut, badan kita tidak dapat melakukan tugasan dengan sempurna dan seimbang. Ini menyebabkan badan mudah sakit dan terkena jangkitan. Detoksifikasi akan membetulkan semula sistem badan kita agar dapat menjalankan fungsi dengan sempurna semula.
Credit :  sihatgojes 

21 Disember 2014

Urutan Payudara Untuk Ibu Menyusu


AMARAN: Entry kali ini mengandungi gambar yang tidak sesuai bagi budak bawah umur.


KHAS UNTUK IBU-IBU YANG MENYUSUKAN ANAK



Kelebihan urutan payudara:

  • meningkatkan peredaran darah di payudara serta aliran susu dengan baik
  • mempunyai pengaruh positif terhadap pengeluaran susu
  • urutan harus dilakukan sebelum sesi menyusu atau memerah untuk:
             - mengelakkan pembengkakan payudara.
             - langkah pencegahan radang payudara.



Sebelum mengurut:

Ibu-ibu diingatkan, mencuci tangan dengan bersih dan teliti sebelum memulakan aktiviti urutan, penyusuan atau memerah susu

Urutan payudara harus dilakukan dengan lembut dan tidak boleh menyakitkan




Pict.  1

Letakkan tapak tangan di antara payudara (seperti di dalam gambar)
Buat gerakan secara melintang sambil menggerakkan kelenjar payudara dari belakang ke depan


Pict. 2

Sama macam Step 1 tapi dilakukan secara menegak pulak


Pic. 3

Satu tangan kat bawah payudara (utk beri sokongan kat payudara)
Gunakan 3 atau 4 jari utk mengurut payudara dgn pergerakan melingkar
Setiap jari digerakkan lebih kurang 3-4 cm
Buat teknik yang sama sampai habis seluruh payudara


Pict.  4

Belai pangkal areola hingga ke puting dengan lembut menggunakan jari
Dengan gerakan ini, korang boleh membawa susu untuk mengalir keluar


Pict. 5 & Pict. 6

Langkah kali ni utk cuba mengeluarkan setitik susu
Letakkan ibu jari di belakang areola dan tekan sikit ke arah dada
Kemudian, dengan menerapkan tekanan lembut, gerakkan ibu jari dan jari ke arah puting tanpa menggosok kulit
Korang akan rasa yg puting payudara akan mengeluarkan susu (mula-mula setitis pastu boleh keluar banyak lagi)
Pengeluaran susu ini akan menggalakkan bayi utk menghisap payudara


Selamat Mencuba!!

 credit : ayusihatanggun

Sakitnya Bengkak Susu


Bagi ibu-ibu yang bersalin mesti pernah alami kan? 

Sekurang-kurangnya sekali. Betul tak? 

Pertama kali saya kena bengkak susu selepas bersalin. Masa tu saya masih di hospital. Selepas saya dioperate, saya tak boleh bangun lagi sebab pening. Baby pula still kat nurse. so, tak dapat la bagi susu kat baby lagi.

kebetulan keesokkannya pagi2 lagi ada seorang makcik datang tanya, "Sapa nak urut susu?" Saya terus setuju. tak sangka lak ada service urut bergerak..hihi

Tengaharinya  selepas diurut,saya dapat rasakan breast saya dah mula berdenyut2 dan bengkak.Sakitnya, tuhan ja taw. Breast membengkak semacam ja. maklum la 1st time jadi mommy..hihi..petangnya baru la dapat jumpa baby. Terus saya ambil dan susukan baby.kekok rasanya dengan keadaan yang tak selesa dan sakit.alhamdulillah, rasa lega sikit sakit tu. breast dah kemek cikit..hahaha

Melalui apa yang saya baca semasa mengandung, kita kena kerapkan kosongkan payudara untuk elakkan bengkak susu. Sebab tu saya cuba praktikkan susukan baby sepenuhnya semasa berada 4 hari di hospital. langsung tak bagi susu formula(memang dah niat nak susukan sepenuhnya).tak beli pun wat stok.memang tawakal habis.

Mak saya ada pesan, bengkak susu tak boleh buat main. sebab ada yang sampai demam taw.Kadang-kala bengkak itu sampai ke bawah ketiak.Tetapi jangan risau. Walau seteruk manapun bunyinya, keadaan ini hanya sementara. 



Apa Itu Bengkak Susu

Bengkak Susu ialah keadaan payudara yang mengeras,tegang, membengkak, rasa panas dan sakit bila disentuh.


Punca Bengkak Susu
  • Bengkak Susu ialah pembengkakan payudara yang disebabkan oleh pengembangan dan tekanan yang berlaku dalam kelenjar susu. Selalunya ia berlaku pada minggu-minggu awal kelahiran tetapi ramai juga Ibu Menyusu yang mengalaminya walaupun bayi dah besar.

  • Antara dua hingga enam hari selepas bersalin, susu badan terhasil dengan banyaknya untuk memenuhi keperluan bayi anda. Pada masa yang sama, lebih banyak darah mengalir ke buah dada dan sesetengah tisu disekelilingnya akan membengkak. Akibatnya? Payudara yang penuh dan bengkak. 

  • Bukan semua ibu baru mengalami bengkak payudara dalam erti kata yang sebenar. Sesetengah wanita mendapati buah dada mereka hanya menjadi lebih penuh sedikit, tetapi sesetengah yang lain pula mendapati payudara mereka telah menjadi sungguh besar dan keras

  • Walaupun begitu, payudara bengkak sepatutnya hanya keadaan yang sementara sahaja. Selagi bayi anda melekap dengan betul dan diberi susu sekerap yang mungkin, bengkak anda akan cepat reda.





Bagaimana Nak Rawat Payudara Bengkak dan Sakit?


Pertama, ingatlah bahawa payudara bengkak adalah tanda yang positif, iaitu anda sedang menghasilkan susu untuk menyusui bayi anda, dan tidak lama lagi, dengan bantuannya, anda akan menghasilkan jumlah yang sesuai. Sehingga itu: 



  • Pakailah coli menyusu yang memberi sokongan, termasuk pada waktu malam. Pastikan ia benar-benar padan dan tidak terlalu ketat.

  • Susukan bayi anda dengan kerap, iaitu setiap dua atau tiga jam, walaupun anda terpaksa mengejutkan bayi anda daripada tidur. Pastikan bayi anda menyusu daripada kedua-dua belah payudara pada setiap penyusuan. Cuma pastikan sebelah yang pertama tadi telah dihisap sepenuhnya sebelum memberikan yang sebelah lagi. Pada sesi penyusuan yang berikutnya, mulakan dengan sebelah payudara yang terakhir dihisap.



  • Mungkin sukar untuk bayi anda melekap pada payudara anda apabila areola, iaitu kawasan kulit gelap disekeliling puting, sangat keras. Untuk memastikan bayi anda melekap dengan betul, perah dengan tangan atau pam susu keluar sehingga areola menjadi lembut. Satu cara untuk memudahkan pengeluaran susu ialah dengan meletakkan tuala panas di dada, ataupun mandi dengan air suam sebelum memerah. Air suam mandian itu sendiri mungkin boleh menyebabkan susu keluar dengan sendirinya dan dapat melembutkan areola. Ini mungkin akan memakan masa. Sabarlah, dan teruskan mencuba!


  • Jika buah dada adalah terlalu penuh dengan susu, menggunakan pam sekali-sekala untuk mengeluarkan susu berlebihan adalah elok dan tidak akan memburukkan keadaan. Penghasilan susu yang berlebihan hanya akan berlaku jika si ibu mengepam lebih daripada keperluan bayinya sedangkan bayi itu sudah menyusu dengan baik.



  • Semasa bayi sedang menyusu, urut payudara yang sedang dihisapnya perlahan-lahan. Ini dapat membantu pengaliran susu dengan lebih lancar dan turut melegakan sedikit ketegangan dan ketidakselesaan pada payudara.





  • Sesetengah wanita mendapati, meletakkan daun kubis segar pada payudara boleh membantu melegakan kesakitan, walaupun tiada bukti untuk menyokongnya. Daun kubis itu mungkin ada kesan penyejukkan tetapi ia tidak dapat mengubati penyebab sebenar payudara bengkak iaitu susu tidak dikeluarkan daripada payudara dengan efisien.



  • Jika anda tidak dapat menahan sakit, anda boleh ambil ubat tahan sakit seperti parasetamol.

  • Pandang ke hadapan. Anda akan melepasi fasa ini dengan cepat dan tidak lama lagi dapat menikmati hubungan penyusuan dengan bayi anda yang sedang membesar.



4 TIPS "MUDAH" DARI SAYA
  • Kerap kosongkan payudara samaada guna pam atau pun tangan (teknik marmet). Best buat marmet ni kadang2 guna pam susu masih ada lagi sisa yang tak keluar. so, marmet ni akan bantu tambahkan kuantiti susu yang dipam.
  • Tengok gambar baby comel anda supaya susu mudah keluar. ini semua ada kaitan dengan hormon kita ye. kalau kepala tengah stress, susah la susu nak keluar.
  • Urut/tuam dengan tuala panas sebelum urut.ini untuk lancarkan perjalanan darah dan urat-urat susu supaya tak bersimpul.
  • Telan 3 biji LECITHIN



Eh, macam mana plak LECITHIN boleh tolong masalah bengkak susu ni?
Menurut Kelly Bonyata yang merupakan IBCLC (International Board Certified Lactation Consultant);
“Lecithin has been recommended to combat recurrent plugged ducts. The usual recommended dosage for recurrent plugged ducts is 3600-4800 mg lecithin  per day, or 1 capsule (1200 milligram) 3-4 times per day. After a week or two with no blockage, mom can reduce the dosage by one capsule. If there is no blockage within another 2 weeks she can reduce it again by one. Mom may need to continue taking 1-2 capsules per day if stopping the lecithin leads to additional plugged ducts.”






Sebiji lecithin mengandungi 530mg lecithin. Sebab tulah saya makan 3 biji lecithin malam tu. Dan lepas ni..of course lecithin adalah first aid kit saya ;)
Tak rugi tau makan lecithin ni..







COD Area: Kupang - Baling - Tawar - Kuala Ketil
Call/Whatsapp/Sms : 013-5074833
Facebook: Nisak Abu Hasan


18 Disember 2014

3 Tips "SIMPLE" Banyakkan Susu Ibu



"Tiada susu, susu tak keluar atau susu keluar sedikit"..


Don't be sad mom!!


Itu lah rungutan yang biasa diluahkan oleh ibu-ibu yang baru bersalin. Tambah-tambah ibu yang kali pertama bersalin dan tiada pengalaman menyusukan bayi mereka.Lantas terus mengambil keputusan memberikan susu formula kepada bayi anda.

Pengalaman menyusukan anak saya kali pertama penuh dengan pahit manis.. ianya memerlukan kesabaran yang sangat tinggi taw. Tapi nasib baik saya dah bersedia seawal mengandung dengan membaca info-info penyusuan di MR GOOGLE. 

Saya juga bertanyakan kawan-kawan yang sudah mempunyai pengalaman dan menghadiri kelas penyusuan. Semasa mengandung lagi dah niat nak menyusukan sepenuhnya anak saya. Alhamdulillah berjaya sehingga hari ini dengan tenang setelah mengamalkan tips-tips penyusuan yang akan dikongsikan. Tanpa disedari sudah masuk 1 tahun 7 bulan lebih..Doakan saya ye kawan-kawan.. MISI PENYUSUAN SEHINGGA 2 TAHUN.


Saya juga mengambil supplement Shaklee sebagai salah satu usaha memastikan susu saya kekal meriah dan banyak.


DISCLAIMER: Sebelum kita ambil mana-mana makanan tambahan atau supplement penyusuan, kita perlu memahami dan amalkan beberapa perkara asas penyusuan. Tanpa melakukan perkara asas ini terlebih dahulu, tolong jangan cuba apa-apa suplemen yang boleh membanyakkan susu badan.


Berdasarkan pengalaman sendiri sepanjang menyusukan anak, saya nak kongsikan beberapa tips yang saya amalkan untuk pastikan susu kekal meriah, anak pun cepat kenyang dan ibu juga kekal cergas bertenaga.Mungkin ada tips yang dirasakan ‘simple’, tapi sebenarnya tips yang simple inilah yang kita kadang-kadang terlupa.

Ibu mana yang tak nak susukan anak sendiri?betul tak?

Tambah sekarang ni saya tengok ramai ibu-ibu muda sudah mempunyai kesedaran tentang khasiat susu ibu.TAHNIAH kerana anda telah memilih yang terbaik untuk anak anda.


ok lah, teruskan pembacaan anda sehingga habis ye!!



3 PERKARA ASAS PENYUSUAN YANG SIMPLE TAPI "POWER"





Di bawah ini saya kongsikan 3 perkara asas penyusuan yang ibu-ibu wajib amalkan untuk memastikan susu kekal meriah demi si manja anda


1. KERAPKAN PERAH ATAU PAM SUSU





Perkara paling asas untuk tambah dan pastikan susu badan meriah adalah dengan kerapkan sesi perah susu. Sebaiknya pam susu setiap 2-3 jam sekali. Lagi bagus kalau anak kita kerap nak menyusu. 
Susu terhasil dengan konsep “supply and demand”. Kalau demand tinggi, supply pun akan tinggi.
Demand = kekerapan bayi menyusu, atau kekerapan ibu memerah susu
Supply = kuantiti susu yang dihasilkan oleh ibu



Lagi kerap kita pam/kosongkan payudara, lagi banyaklah susu yang terhasil. 
Kalau masa mula-mula pam nampak susu yang keluar tu sikit, teruskan pam dengan konsisten. Insya-Allah semakin kerap di pam, susu yang terhasil akan semakin banyak. Yang penting kena konsisten.

2. BANYAKKAN MINUM AIR




Salah satu komponen utama susu ibu adalah air. jadi kalau badan anda tak cukup air, macam mana susu nak cukup?

Jadi ibu kena pastikan minum sekurang-kurangnya 3 liter air setiap hari. Minum air juga membantu ibu untuk kekal hydrated. Bila ibu kekal hydrated, ibu akan kekal cergas bertenaga, susu pun makin mudah nak keluar dan lancar je..



3. PASTIKAN ANDA SENTIASA CERIA

Cuba ceria macam danish..hihi

Cuba ceria macam danish..hihi

Flow susu hanya akan lancar apabila anda tenang dan ceria. Kalau anda selalu sangat stress, kelam kabut dan serabut, memang penghasilan susu akan terbantut.

Penghasilan susu berkait rapat dengan penghasilan hormon oxytocin. Hormon oxytocin ini hanya boleh dihasilkan bila ibu ceria dan sentiasa tersenyum

Hormon oxytocin akan seterusnya merangsang penghasilan hormon prolaktin, yang juga digelar sebagai hormon keibuan. Hormon oxytocin + Hormon prolaktin bantu merangsang penghasilan susu melimpah-ruah


Salah satu tips untuk banyakkan susu ketika pam ialah
 dengan menatap gambar bayi comel anda. Saya pasti handphone anda mesti penuh dengan gambar baby?

SERIUS!!Ia sangat membantu badan menghasilkan hormon ceria.Tak Caya? Mesti cuba tau.. 





VITAMIN MAMA DANISH Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign