VITAMIN MAMA DANISH: MUDAHNYA PENYUSUAN

5 Oktober 2014

MUDAHNYA PENYUSUAN


Pernah tak masa pregnant terlintas gini?


"Eh,boleh ke aku nak menyusu nanti?"
"Eh, ada ka susu aku nanti? "
"Eh, macam susah ja."
"Eh, buat ap susah2. .susu formula kan banyak. Beli lg senang.siap duit..pilih nak hat mana? "
"Eh, cam kolot lak nak nyusu bdn ni..aku kan keja..ap plak orang kata..org2 kg surirumah boleh la."


Banyak betul ehnya..hihi..

Itula antara yang terlintas kt fikiran saya masa awal pregnant dulu..ceteknya fikiran saya ketika itu.. bayangkan betapa ruginya kalau saya masih berfikir gitu.. nasib baik saya cepat tersedar..alhamdulillah

Niat untuk menyusukan anak sepenuhnya..mula tercetus kembali setelah pergi checkup d klinik setiap bulan..

Apabila nurse yg checkup bagi taw khasiat susu ibu yang tiada tandingannya.dan nurse tu juga menyusukan anak dis sepenuhnya..wah!! Kagumnya..kalau nurse yang selalu kerja x tentu masa pun boleh xkan aku yang cikgu ni x boleh? Hmm..dari situ persepsi saya terus berubah.

Yes!!aku kena ubah persepsi.."aku mesti menyusukan anak aku sepenuhnya"
Then, start dari tu selalu niat nak susukan anak sendiri.. bermulanya pencarian ilmu penyusuan dekat mr gugel..huhu

Lagi membara semangat bila tgk stok2 susu ibu yang bekerja..penuh freezer tu..cmn la depa leh buat..I"m so impressed with them.so, berangan jgk la klu stok susu aku jgk cmtu..klu depa boleh,  aku pun boleh. .nak ka tak nak? Tu ja mslhnya..


Setiap hr asal ad ms terluang mst cr gali info pasal penyusuan. .masa ni la terbuka minda. .byk betul yg aku x taw.kt gugel ni semua ada info2..tinggai nk praktis ja..bolehke boleh? ? Hihihi

So, kt sini nk bg tips cmn nk jayakan penyusuan penuh susu ibu..

1) niat.
   ✓dari pregnant dh kena set mind kita.cakap hari2.."aku nak susukan anak sepenuhnya dengan susu badan". Klu dh niat, ap ja halangan yg datang niat mengatasi segalanya.

2) ilmu..
    ✓hat ni penting..niat sj tak cukup..kna ad ilmu penyusuan yg betul..cara nak simpan ebm cmn, bila waktu sesuai utk pam, ap pam yang sesuai, pemakanan cmn dan mcm2 info lagi..bila ad ilmu, hat rasa susah akn jadi senang..x gitu? Wink..wink


3) persediaan diri

Semasa berpantang

-Haa waktu ni byk berjaga malam sebab baby xnak tdo..esoknya mesti ngantuk dan badan letih. .ibu2 kna pandai2 curi masa utk pam ye..wlupun baby direct feeding,  still kna pam..klu saya wktu tu saya akan tendum pumping (later saya story pasal ni k.hihi)

Kembali bekerja

-ini lg mencabar..dh stat keja, bermakna masa pun dah kurang..waktu pam pun kna schedule ikut waktu bekerja..pandai2 la ibu2 nak curi waktu pam ye..waktu rehat ka..cari tempat yg sunyi n sesuai.. saya? Usung ja spectra 3 saya ke sekolah setiap hari..hihi..


4) supplement

  - ad yg kata x penting.. taapi bg saya sangat penting. .yela waktu pantang berkepit ja dgn bby..lain bila bekerja byk kna setel..dgn stress, badan penat, makan x tentu sure give up nak pam..
X salah nk amik supplement utk bantu kekalkan energy, susu byk x stress..ingat!! Bila stress,  susu x akan keluaq nah!! ! hahaha. Boleh cuba set menyusu shaklee. .ini supplement pilihan saya..dr pantang smp sekarang..


4) Pemilihan pam
   - penting sangat..x semestinya mahal..cari yang mudah nak guna..x sakit tapi hasil awesome. .hihi..ni beli mahal2 tapi hampeh..hahaha. .x salah laburkan sedikit wang utk beli pam yang elok..saya guna spectra 3 mula2 dulu..elektrik tapi berat ckit..lpas tu sy bei snowbear lak sbb ringan..murah ja. Buh dlm hbag pun boleh.. ( later saya story psal breastpump ye)



5) Doa
  - penting sebab susu juga rezeki dari Allah..kalau rasa susu xmaw keluaq tu byk2 la berdoa. .mintak dipermudahkan urusan kita..kalau x, sejam dok pam 1 ounce pn payah nk dpt..




Lenguh dah aih menulis..hihi
Nanti sambung lagi ye utk next episode. .semoga tips2 ini dapat meniupkan sedikit semangat ibu2 yg nak fully breastfeeding..

Jom sama2 perjuangkan breastfeeding. .say No to susu formula..Hihihi
Bye2..








Pengguna dan Pengedar Shaklee Baling
0135074833







Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TQ atas komen anda. Share jika bermanfaat.

VITAMIN MAMA DANISH Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign